Восени ринок фрилансу в Україні та вся країна зіткнулися з новим випробовуванням — блекаутами. Якщо спочатку складно було повірити, що таке взагалі можливо, то зараз життя за графіками відключень — сувора реальність. Сервіс Freelancehunt провів дослідження, щоб дізнатися, як виконавці реагують на повну або часткову відсутність електроенергії та як це позначилося на їхній роботі.
Майже 70% фрилансерів продовжують активно працювати навіть під час блекаутів
Цифри доводять, що українські фрилансери по-справжньому незламні, бо навіть без світла 69,75% продовжують працювати. Лише 30,25% спеціалістів чекають на повернення електроенергії у свої домівки, але 72% з них зуміли адаптувати робочий графік під реалії та працюють у той час, коли є світло. Зазначимо, що саме у таких реаліях більш помітними стають явні переваги фрилансу:
- Можна працювати, коли захочеш і є змога, головне — кінцевий дедлайн.
- Робота не залежить від того, чи є інтернет та зв’язок в офісі, де бізнес не завжди може це забезпечити.
- Не треба витрачати цінний час, коли є електроенергія, на дорогу до офісу.
Самі ці переваги дозволили майже всім фрилансерам швидко адаптуватися до блекаутів — дані опитування це тільки підтверджують.
У 46,22% користувачів кількість замовлень не змінилася, у 43,49% — зменшилася, а у 10,29% — збільшилася. Але якщо говорити про постійних замовників, то картина дещо інша:
- 63,03% виконавців продовжують отримувати стільки проєктів, скільки й до блекауту;
- 30,7% — менше;
- 6,27% — навпаки, більше.
На зменшення кількості виконаних проєктів найбільше вплинули 2 фактори:
- Конкуренція, оскільки темпи зростання нових фрилансерів перевищують попит на їх послуги, який генерують замовники.
- Збільшився час виконання проєктів. Це пов'язано зі збільшенням часу на обговорення деталей ТЗ, умов співпраці, фінальне прийняття завдання та внесення правок. Блекаути повпливали на швидкість і якість комунікації з боку замовників, тому фрилансери закладають більше часу на обговорення завдання.
Якщо адаптуватися під графік відключень світла, підготувати необхідні гаджети для роботи та налагодити доступ до інтернету, а також побудувати ефективний формат комунікації із замовниками (попередньо узгодити робочі дзвінки та дати здавання проміжних етапів завдань), можна працювати з тим самим обсягом проєктів, як і до блекауту. Велика кількість фрилансерів показують, що це можливо навіть в поточних умовах.
Як блекаут позначився на дедлайнах та замовниках
Виконати проєкт вчасно — квест для кожного сучасного фрилансера з України. Проте цифри показують, що:
- 32,56% виконавців не потребують перенесення термінів;
- 44,75% просили подовжити дедлайн, але це було дуже рідко;
- лише 22,69% доводиться переносити термін доволі часто.
39,61% замовників ставляться з розумінням і надають додатковий час, якщо потрібно, а 21,77% навіть готові чекати, скільки потрібно, оскільки головне — це результат. Лише 8,01% вимагають робити все в зазначені терміни. Є навіть замовники, які настільки зацікавлені в отриманні результату, що пропонують свою допомогу у розв'язанні проблем, пов’язаних з відсутністю світла, — таких виявилося 3,23%.
«Згадую, як у листопаді натрапив на цікаву історію. Фрилансер не встигав закінчити проєкт через блекаути, а замовник не захотів шукати нового фрилансера, оскільки досить довго з ним працював. Не довго думаючи, замовник відправив акумулятор та інвертор фрилансеру, щоб вчасно закінчити проєкт», — згадує керівник команди турботи компанії Freelancehunt Владислав Кириченко.
10,96% підприємців більш детально обговорюють ТЗ та деталі. Це важливо, оскільки не завжди є змога під час виконання проєкту своєчасно надати відповіді або щось уточнити. Легше та продуктивніше одразу детально все обговорити та досягти чіткого взаєморозуміння. Також є 16,43% виконавців, які не помітили суттєвих змін.
Що змінилося в роботі фрилансерів
Сказати, що блекаут перевернув все догори ногами, це нічого не сказати. Звісно, що тепер під графіки відключення треба пристосовувати свій емоційний стан, родинні звички, роботу та особисте життя. Щодо основних змін у цифрах:
- 31,37% фрилансерів адаптували графік роботи під вимкнення електроенергії.
- 18,82% почали більше часу витрачати на виконання завдань. Усе через те, що після чергового відключення треба заново налаштовуватися на роботу.
- 17,82% доводиться частіше та краще продавати свої послуги.
- 17,31% придбали необхідну техніку для комфортної роботи. Це у будь-якому разі неабиякі затрати.
- 14,68% зазначають, що стало складніше комунікувати із замовниками. Вони можуть запізно відповідати, довго не бути на зв’язку.
61,55% фрилансерів зазначають, що замовники продовжують їх рекомендувати, як і раніше, 10,50% навіть стали рекомендувати частіше. Це підтверджує той факт, що для підприємців фриланс залишається чи не єдиною можливістю закрити різні завдання швидко, якісно та недорого, а попит на послуги фрилансерів буде тільки зростати.