Війна змусила український бізнес трансформуватись, перелаштовувати бізнес-процеси, змінювати пріоритети та фокуси. Станом на 6 місяців повномасштабного вторгнення росії в Україну, SoftServe підсумовує найбільші зміни, які відбулись в компанії за цей період.
“Останнє півріччя було надзвичайно складним для кожного з нас, для кожного українського працівника компанії. Спершу ми панікували, переживали, тривожились, але далі - боролись зі стресом, повертались до життя, досягали небаченої ефективності в надскладних умовах. Так само і бізнесу довелось згуртуватись, проявити креативність, гнучкість, стійкість. Цей досвід як ніщо інше, зробить і SoftServe і всю українську ІТ-індустрію більш загартованими перед майбутніми викликами, якими б вони не були”, - коментує Анастасія Фролова, Country manager Ukraine, SoftServe.
Від релокації до легалізації
На початку війни понад 1700 спеціалістів компанії переїхали за кордон. 22% легалізувалися в нових локаціях або перебувають в процесі легалізації. Станом на середину серпня, 180 людей переоформилися за кордоном, ще 200 перебувають на інших етапах цього процесу. Найпопулярнішою локацією залишається Польща, окрім того, спеціалісти обирають Румунію, Болгарію, США, Велику Британію, Нідерланди, Канаду, Німеччину та Сінгапур. Легалізовуються за кордоном переважно ті, хто планує залишатися за межами України рік або більше часу.
Загалом кількість релокацій як всередині країни, так і за її межі, значно зменшилася у порівнянні з першими місяцями війни. Якщо в березні зафіксували понад 3 тисячі заявок на релокацію, то в липні їх було лише 467. Наразі усі переїзди як в межах України, так і за кордон, пов'язані з більш довгостроковими планами працівників.
Відновлення планів щодо росту компанії
Попри війну, SoftServe не сповільнив темпів росту бізнесу і до кінця 2022 планує вирости до 30%. В компанії кажуть, що здебільшого це зростання забезпечать нові офіси в Латинській Америці, а також в Польщі, Румунії та Болгарії.
Водночас SoftServe продовжує розвиватися й в Україні. З початку війни в Україні закрили понад 900 вакансій: 150 спеціалістів з ринку, решту вакансій закрили з внутрішнього резерву компанії.
Як війна вплинула на клієнтів
Через агресію росії проти України частина клієнтів вирішила перенести розробку та найм за кордон, а деякі партнери змушені були припинити співпрацю. Проте за час війни компанія залучила кількадесят нових клієнтів, і за підсумками півріччя їх кількість становить 322. Крім того, багато клієнтів розширили співпрацю і запустили нові проєкти. Тож, попри війну та прогнози рецесії, наразі попит на послуги консалтингу та розробки програмного забезпечення створюють передумови для подальшого росту.
У SoftServe зазначають, що на початку війни існував ризик втратити більшої кількості клієнтів через паніку. Щоб уникнути цього, компанія вжила заходів як на рівні інфобезпеки, захисту даних, так і на рівні комунікації та зміни процесів. Зокрема, на рівні кожного юніту був розроблений BCP план, який був представлений клієнту і по якому команда регулярно звітувала. Окрім того, клієнтам надсилали регулярні статус-ріпорти з даними про те, хто з працівників релокувався, яка продуктивність по проєкту і так далі.
Що змінилося в інфобезпеці та захисті даних
Ще до наступу росії на Україну для захисту даних клієнтів компанія превентивно перенесла всі сервіси, що хостилися на території України, за кордон або у хмарну інфраструктуру. Зокрема, перемістили системи з дата-центру зі Львова до Франкфурта.
Для підсилення офісної інфраструктури, компанія закупила системи StarLink. SoftServe став однією з перших компаній, яка закуповувала супутники в Україні, частину з них передали на потреби ЗСУ, ще 26 установили в основних хабах. Крім того, на випадок відключень або пошкоджень, в основному дата-центрі у Львові передбачили незалежний канал підключення до інтернету через оптику в Польщі та інші резервні канали підключення.
З міркувань безпеки в перші ж години наступу SoftServe заблокував можливість отримання доступу до систем компанії з території білорусі та росії. А також заборонив будь-яку активність з цих територій для спеціалістів.
SoftServe постійно оновлює стандарти і протоколи кібербезпеки та створив сучасний Security Operations Center, налаштував ефективний процес виявлення та усунення вразливостей і впровадив достатній контроль безпеки, що дозволило убезпечити системи та дані клієнтів.