Стан та потреби бізнесу в умовах війни: результати опитування у вересні / Все новости / Главная

Центр розвитку інновацій, Офіс з розвитку підприємництва та експорту, національний проєкт Дія.Бізнес та стратегічне агентство Advanter Group провели восьму хвилю досліджень бізнесу в Україні під час повномасштабної воєнної агресії проти України.

Період опитування: 09.09.2022 — 19.09.2022. Всього опитано 863 власники та CEO підприємств МСБ.

Ключові результати дослідження

1. Стан ділового середовища

Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) становить 33,9 (зі 100 можливих). Індекс незначно виріс із червня 2022 року, але залишається на низькому рівні, що свідчить про невпевненість бізнесу у швидкому покращенні економічної ситуації, але зростання показника за останні місяці показує, що негативні очікування бізнесу зменшуються.

Довідково: UBI показує активність бізнесу, його спроможність нарощувати товарообіг, створювати робочі місця. Якщо показник нижчий від 50, то показує негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.

2. Робота підприємств

33,8% підприємств повністю або майже повністю припинили роботу з 24 лютого. Це нижче від показника червня, коли 46,8% підприємств повністю або майже не працювали. Така сама ситуація спостерігалася в травні.

Водночас вже 8% підприємств вказують на те, що їхні обсяги робіт зросли, порівнюючи з довоєнним періодом.

3. Як бізнес бачить перспективи 2022 року

Середній очікуваний показник обсягів реалізованої продукції у 2022 році, порівнюючи з 2021-м: 54%, що на 4 в.п. вище за показник серпня 2022 року.

Не зросла, порівнюючи із серпнем, частка тих підприємців, що сподіваються на зростання бізнесу (8,8%). Стабільною залишається частка підприємців, що не бачать можливості для перезапуску бізнесу, який зупинився (11,5%) або вважають що обіг у 2022 році буде не більшим за 20% від тогорічного (20,6%).

Зберігається суттєва регіональна різниця в очікуваннях бізнесу із Заходу та Центру України, порівнюючи з прифронтовими областями. 63% підприємств на Сході України та 39% на Півдні не бачать можливостей для відновлення діяльності цього року (зазначають, що бізнес або повністю зупинено або обіг становить до 20% від тогорічного).

4. Орієнтація на внутрішній ринок чи експорт?

Однією зі стратегій подолання негативних наслідків війни для українського бізнесу є експорт. Тож 21,5% опитаних підприємців вже є експортерами, ще 18% заявили, що планують розвивати експортний напрям.

Проте розвитку експорту перешкоджають серйозні логістичні проблеми. Серед ключових опитані підприємці назвали здорожчання транспорту, збільшення термінів доставки та затримки при перетині кордону.

5. Що заважає бізнесу відновлюватися:

Найбільше заважає бізнесу у відновленні нестача фінансових ресурсів в країні, а саме: неплатоспроможність клієнтів, недоступність кредитних коштів, власного капіталу бізнесу тощо.

38% вказують на непрогнозованість розвитку подій, а 35% — на непередбачуваність дій держави, які можуть погіршити ситуацію для бізнесу.

6. Допомога країні під час війни:

93% підприємств залучені до допомоги країні під час війни, зокрема 67,1% долучилися до волонтерської активності.

7. Ситуація з персоналом

Порівнюючи зі станом на 23 лютого, частка персоналу, що скорочена, на поточний момент зросла до 28% (у серпні цей показник становив 24%). Це означає, що в МСБ звільнено понад 1 300 000 осіб.

Крім цього, приховане безробіття становить 18%.

Водночас з’явилася тенденція найму нового персоналу (35% підприємств найняли з початку війни новий персонал).

8. Державна підтримка

Майже 35% опитаних підприємців зазначили, що користувалися державною допомогою для бізнесу з початку повномасштабної війни. Найбільш популярним видом такої допомоги були податкові пільги (17,5% опитаних).

Збільшується кількість компаній, які взаємодіють з обласними військовими адміністраціями та територіальними громадами.

Переглянути повну версію дослідження можна за посиланням: https://epo.org.ua/downloads/business_september_2022.pdf

Дослідження проведено Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес спільно з Advanter Group за підтримки Міністерства цифрової трансформації, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку громад та територій, Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України та Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Дослідження підготовлене в межах Ініціативи для відновлення економіки, розвитку підприємництва та експорту України.

 

Похожие новости
Комментарии

comments powered by Disqus
Мы в социальных сетях: