Усі цивілізовані країни світу погодилися з тим, що від успішної посівної кампанії в Україні залежить світова продовольча безпека. Саме це зазначив у своєму виступі генеральний директор Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН Цюй Дун'юй. А посівна напряму залежить від того, як врегульовані земельні відносини агрокомпаній, які сьогодні без перебільшення є гарантами економічної стійкості країни та її продовольчої безпеки. Тому у сьогоднішньому інтерв’ю мова піде про земельні відносини під час війни, взаємини з пайовиками, нові діджитал-новації в роботі та про те, з якими викликами зіштовхується земельна служба Астарти щодня. Говоримо з Галиною Вдовенко, начальником управління земельних ресурсів Астарти.
Галино, пам’ятаєте перші дні війни, якими вони були для команди?
Вже в п’ятницю після початку війни наша команда, знайшовши відносно безпечні місця, повернулася до роботи, адже такий процес, як виплата орендної плати за землю не може зупинятися. Ми отримували заявки на виплату через чат-бот пайовика, який запустили в роботу напередодні. І, як розумієте, усі ці заявки необхідно було погоджувати, а деякі розглядати особисто.
Працівники виходили на роботу навіть 24 лютого, аргументуючи: «ну, а що робити – мене люди чекають». Ми були просто приголомшені такою самовіддачею та відповідальністю.
Так, звісно, ми не змушували працівників виходити на роботу в офіси, адже пріоритет – це безпека, тому спочатку вони працювали віддалено, а згодом залучалися до гуманітарного проєкту Common Help UA.
Як змінилася робота вашого управління з початком війни?
Насправді у нашій роботі з часу війни нічого кардинально не змінилося. Звісно, ми стикнулися з певними обмеженнями щодо можливості аналізу даних карти, як-то зміна власників земельних ділянок, аналіз активності конкурентів тощо. Адже ми використовували публічні реєстри, коли планували збільшити кількість орендованої землі, та для розробки землевпорядної документації. Хоча у нас все ще є доступ до реєстрів, якими ми користуємося та користувалися до та під час війни – це платформи Feodal і Vkursi Pro, проте інформація, яку вони надають, актуалізована станом на 24 лютого.
Звісно, ми маємо власну візуалізацію полів завдяки додатку Land Management, тому особливого дискомфорту та впливу на робочі процеси ми не відчули.
Візуалізація полів в застосунку Land Management насправді дуже багато дає земельній службі. Якби у нас його не було, то діяльність компанії, дійсно, постраждала б. Але зараз ми всі до нього так звикли, що сприймаємо його як саме собою зрозуміле, як-то смартфон чи комп’ютер. З власною візуалізацією полів ми працюємо вже понад чотири роки, тому зараз навіть важко уявити, як можна було жити без нього.
Як зараз відбувається продовження договорів оренди?
Процес переукладання договорів оренди не зупинявся. Але згідно з законами воєнного часу всі договори, які завершуються протягом дії воєнного стану без згоди власників усіх форм власності, автоматично пролонгуються на один рік. Але попри це ми індивідуально зустрічаємося з нашими пайовиками та переукладаємо договори в середньому на строк до семи років за їхнім бажанням.
А чи з’являлися в обробітку нові земельні ділянки? Як ви перевіряли по них інформацію? Як зараз виглядає процедура оформлення оренди?
Так, з’явилися. Якщо говорити про витяги, які є обов’язковою умовою для укладення договорів оренди, то ми маємо до них доступ через нотаріусів. До того ж в управлінні працює два сертифіковані інженери-землевпорядники, і вони при перевірці земельної ділянки мають інформацію про актуального власника землі та обмеження щодо оренди.
З початку війни в нашому обробітку з’явилася нова земля державної та комунальної власності. Згідно з законом ми можемо брати її в землекористування з дозволу органу місцевого самоврядування на строки до одного року в умах воєнного стану. Для цього нам лише потрібно зареєструвати її у Військовій адміністрації.
В червні цього року відбувся реліз мобільного додатку AgriChain Land. Чи готові поділитись результатами від впровадження?
Мобільна версія AgriChain Land – це просто розрив усіх шаблонів та новий досвід, як взагалі можуть бути організовані земельні відносини в компанії. В кінці літа ми зробили онлайн-презентацію застосунку підприємствам, а в жовтні плануємо провести навчання наживо із практичними завданнями для колег.
Мобільний додаток надзвичайно зручний, адже усі необхідні для роботи дані завжди знаходяться під рукою. Навіть коли мені телефонують пайовики, я одразу можу перевірити усю необхідну інформацію, щоб наша розмова була предметною і ми могли вирішити питання, яке турбує людину. Так, мені доступна інформація про кількість договорів та їхні строки, я можу одразу під час розмови оглянути земельну ділянку, перевірити чи вона в межах поля, чи ні. І це дуже зручно, адже, як розумієте, ноутбук не завжди під рукою, а мобільний додаток і вебверсія знаходяться в синхронізації, тому дані є ідентичними.
Ви згадали чат-бот пайовика, розкажіть про нього більше.
Надзвичайно корисний інструмент для пайовика. У ньому користувач може одразу побачити суму орендної плати, яку він вже отримав, має доступ до інформації про річну оренду тощо.
Зручним є те, що пайовик може самостійно замовити орендну плату, коли йому це потрібно, адже ми в компанії сплачуємо її поступово із січня по грудень і, якщо пайовик самостійно не ініціює такі виплати, ми здійснюємо їх автоматично в кінці кожного року.
Родзинкою чат-бота є те, що орендодавці можуть замовити послуги з обробітку ґрунту, які надають наші підприємства. Також вони можуть надіслати заявки на надання допомоги на поховання, весілля чи згенерувати довідку про доходи.
Так, інші агрохолдинги України теж мають чат-боти, але їхній функціонал обмежується інформацією про залишки по виплатах і замовленням орендної плати. А у чат-боті Астарти є і послуги, і сервіси, і можливість уточнити свою адресу чи актуалізувати картковий рахунок.
Як пайовики сприйняли чат-бот?
Загалом позитивно, але бувають і курйозні випадки, коли люди не дуже розуміють функціонал чат-бота і вступають з ним в діалог, докладно розписують сімейну ситуацію, розповідають про родинні зв’язки. І, звісно, такі діалоги заходять в глухий кут (ред. – сміється). Але ми працюємо над освіченням наших пайовиків, а служба підтримки завжди знаходиться на зв’язку та допомагає вирішити проблему, якщо така виникає.
Чи змінилися підходити до орендної плати пайовикам?
Цього року, ми виплачували орендну плату в грошовому еквіваленті всім пайовикам до 8 березня включно та працювали без вихідних. Проте з часом стало зрозуміло, що Україна зіштовхнулася із серйозними проблемами експорту продовольства. І ми поставили собі завдання максимально збільшити відсоток плати за оренду зерновими: кукурудзою, пшеницею, цукром тощо. Хоча ця практика є для нас виключною, адже усі попередні роки ми максимально зосереджувалися на тому, щоб сплачувати за оренду в грошовому еквіваленті.
Лідером виплат орендної плати є ТОВ «Хмільницьке». Вони видали людям дуже багато зерна та цукру. І станом на середину року кількість виплат сягнула 80%. І це дуже хороший результат.
Звісно, такі зміни стосуються не всіх виплат. У нас в Астарті є комісія по зверненнях пайовиків, які не стосуються регламенту. Тож тимчасово переміщеним та людям, які знаходяться на тимчасово окупованій території, ми здійснюємо виплати виключно у грошовому еквіваленті.
Проте, починаючи з червня, ми повністю відновили виплату орендної плати й авансів у грошовій формі.
Станом на кінець вересня 2022 року ми погасили аж 85% орендної плати. На це вплинуло і те, що завдяки чат-боту люди могли самостійно керувати процесом виплат, плюс ми завжди знаходимося в контакті з нашими пайовиками, адже гарні взаємини з людьми – це неоціненний ресурс для побудови довірливих та надійних взаємин. Війна рано чи пізно закінчиться, а люди згадають, хто був поряд у скруті.
Розкажіть про практику авансових виплат в Компанії: які підходи для прийняття рішення про виплати застосуються?
Раніше обмежень на видачу авансів на один-два роки вперед у нас не було. Але в перші місяці війни компанія встановила їх. Наразі ми повернули цю практику, проте рішення про здійснення авансових виплат приймають спеціально створені комісії на агрофірмах, потім ці рішення погоджуються центральною комісією Головного офісу. Саме тут вирішується питання давати аванс чи ні. Але зараз таких звернень не багато.
Чи є серед пайовиків громадяни росії, і яка політка компаній щодо виплат цій категорії орендодавців?
Ми зупинили виплату пайовикам-громадянам росії й Білорусії, адже ми не хочемо бути спонсорами війни навіть опосередковано. Також така заборона передбачена законодавством.
Чи виникали спори по земельних ділянках у цей період? Яким чином вони вирішувались?
Так, вони були. Ми мали випадки невдоволення від мешканців села. Але це відбувається тоді, коли в громаді є так званий «заколотник». Ми їм пояснювали, що це рішення держави, про пролонгацію договорів, зумовлене забезпеченням продовольчої безпеки, щоб можна було точно розуміти, на який рівень врожаю країні слід розраховувати, а це можливо лише у тому випадку, коли договори є зареєстрованими, а процес контрольований. Це важливо, адже наш пріоритет – це збереження земельного банку і забезпечення продовольчої безпеки країни.