Український бізнес під час війни не тільки продовжує працювати, а й активно займається волонтерством. Сервіс для обліку грошей сучасного бізнесу Finmap дослідив, як керівникам компаній вдалось зберегти підприємства, переформатувати роботу і допомагати іншим.
В опитуванні взяли участь представники малого та середнього бізнесу з різних галузей та регіонів України. І майже 90% опитаних вже відновили роботу повністю або частково. Пор це свідчать також дослідження Gradus Research — майже дві третини підприємців відновили роботу. Лиш кілька компаній прийняли рішення закритись повністю, багато хто думає над зміною напрямку діяльності. Причини для переформатування схожі: керівники розуміють, що попит на послуги їхніх компаній ще якийсь час буде низьким або взагалі нульовим. Або компанія зазнала настільки великих збитків, що простіше закритись і придумати щось нове, аніж відновити втрачене. Раніше дослідження Advanter Group показало, що орієнтовні загальні втрати українського бізнесу станом на початок квітня 2022 року становили $85 млрд.
Виклики і проблеми
Найбільшими проблемами від лютого 2022 року для керівників компаній стали зупинка роботи, релокація працівників та скорочення штату. А вже після них ідуть віддалений режим роботи, руйнація складів та здорожчання матеріалів. Через ці перепони 10% серед опитаних змінили напрям роботи компаній, а ще стільки ж думають над цим. І це резонно — у половини респондентів обсяг замовлень скоротився, і лише у 14% починає відновлюватись. Скільки часу забере відновлення довоєнних оборотів, поки ніхто не береться прогнозувати.
Фінанси
Фінансових втрат і труднощів зазнали всі види бізнесу: поменшало клієнтів, подорожчали матеріали, проблеми із працівниками (переїхали чи пішли в ЗСУ). Більшість опитаних керівників (56% респондентів) розподілили бюджет своїх компаній. Та зробили це у різний спосіб: хтось залучив сторонні позики чи активував попередні накопичення, хтось вклав кошти в матеріали, а хтось зменшив маржинальність проєктів.
Переважна більшість компаній скоротила зарплатний фонд, третина опитаних зробили це, аби зберегти команду.
Та попри всі труднощі, підтримкою від держави скористалась меншість — всього 39% опитаних. І для більшості з них основною поміччю стали спрощена система оподаткування та безвідсоткові кредити.
Як допомогти бізнесу під час війни
Окрім активної підтримки українських виробників споживачами, є інші важливі аспекти для розвитку. Керівники підприємств найчастіше говорять про податкову реформу в плані зменшення навантаження, безвідсоткові кредити та мінімум бюрократії. Потім вже мова іде про гранти для розвитку, простіший доступ до західного ринку та інвестиції у вітчизняного виробника. Часто звучить прохання просто не заважати працювати.
Попри купу проблем, більшість підприємців особисто або з працівниками займаються волонтерством — понад 70% опитаних допомагають з гуманітаркою, підтримують тимчасово переміщених осіб, шукають і купують амуніцію для військових чи віддають кошти на ЗСУ. Дослідження Європейської бізнес-асоціації також демонструють високий рівень лояльності бізнесу до волонтерських ініціатив — підприємці допомагають фінансами не тільки іншим організаціям, а й фінансово підтримують своїх працівників, які пішли захищати країну.