EdEra і Rakuten Viber запитали школярів і вчителів, для чого вони використовують чати, скільки часу на день проводять у таких чатах, і головне — чи стикалися обидві сторони з проблемами в них протягом року. Опитування проводилось в каналах EdEra у Viber, а також шляхом розсилки серед вчителів — у ньому взяли участь близько 400 респондентів. У частині питань респонденти могли обирати всі підходящі варіанти відповідей.
Для чого вчителі та школярі використовують чати
Досвід вчителів. Вчителі найчастіше використовують чати, щоби спілкуватися з колегами (74%) та батьками учнів, зокрема для планування зборів (69%). Топ кейсів, які обрали респонденти у відповідь на запитання “Для чого ви насамперед використовуєте чати в месенджерах?” розподілилися таким чином:
- Спілкування з колегами-вчителями — 74%;
- Спілкування з батьками, планування зборів — 69%;
- Розмістити додаткові пояснення для учнів — 60%;
- Дати домашнє завдання, прийняти його — 51%;
- Поділитися розкладом занять, планом на півріччя — 40%;
- Дати конспект уроку, додаткові матеріали — 33%.
* Питання передбачало множинний вибір
На спілкування в чатах, повʼязаних з навчанням, 65% вчителів витрачають до 2 годин щодня. 24% опитаних проводять у чатах 2-4 години на день, ще 11% — понад 4 години.
Досвід учнів. Школярі, своєю чергою, найчастіше використовують чати, щоби дізнатися домашнє завдання чи здати його (75%). На запитання “Для чого ти використовуєш шкільні чати?” топ відповідей виглядає наступним чином:
- Дізнатися домашку чи здати її — 75%;
- Подивитися розклад уроків — 43%;
- Дізнатися розклад додаткових занять чи заходів — 36%;
- Знайти чи надіслати комусь конспекти уроків та корисні додаткові матеріали — 31%;
- Отримати додаткові пояснення від вчителів — 27%;
- Спілкуюся у чатах спортивних команд чи шкільних гуртків — 26%;
- Робити групові проєкти/презентації — 24%.
* Питання передбачало множинний вибір
Як і вчителі, більшість учнів (81%) проводять у шкільних чатах до 2 годин на день. 2-4 години проводять 12% школярів, понад 4 години — лише 7%.
Проблеми при спілкуванні в шкільних чатах: досвід учнів
75% учнів зіштовхнулися з проблемами в шкільних чатах протягом року. Найрозповсюдженішими конфліктними ситуаціями були: грубе спілкування та образи (55%), булінг і цькування (36%). На запитання “З якими конфліктними ситуаціями в шкільних чатах ти стикався/-лася за останній рік?” школярі відповіли таким чином:
- Грубе спілкування, невихованість, образи — 55%;
- Булінг і цькування — 36%;
- Ігнорування повідомлень, бойкоти — 26%;
- У чатах не було конфліктних ситуацій — 20%;
- Нав’язливість, чіпляння серед дітей — 19%;
- Поширення та накручування чуток або пліток — 18%;
- Поширення чужих особистих фото чи відео на широкий загал — 17%.
* Питання передбачало множинний вибір
Чи помічали ці проблеми вчителі
64% вчителів помічали проблеми в шкільних чатах. Найбільше освітян так само відзначають грубощі серед конфліктних ситуацій — з ними стикалися 58% опитаних. Водночас лише 17% вчителів помічали булінг і цькування в чатах, що вдвічі менше за відсоток школярів.
На запитання “Якщо ви помічали конфліктні ситуації в учнівських чатах, то які саме?” відповіді вчителів розподілилися наступним чином:
- Грубе спілкування, невихованість, образи — 58%;
- Ігнорування повідомлень, бойкоти — 30%;
- У чатах не було конфліктних ситуацій — 30%;
- Поширення та накручування чуток або пліток — 18%;
- Поширення чужих особистих фото чи відео на широкий загал — 17%;
- Булінг і цькування — 17%;
- Нав’язливість, чіпляння серед дітей — 16%.
* Питання передбачало множинний вибір